OLIMP TÜRKİYE


Beslenme nedir? Nasıl Beslenmeliyiz ?

Beslenme

Beslenme: insanın büyüme, gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli olan besin öğelerini yeterli miktarlarda alıp vücudunda kullanmasıdır. Bu öğelerin herhangi biri alınmadığında veya gereğinden az ya da çok alındığında, büyüme ve gelişmenin engellendiği ve sağlığın bozulduğu bilimsel olarak ortaya konmuştur. Vücudun büyüme ve gelişmesi, verimli çalışması, dış etkenlere ve hastalıklara karşı dirençli olabilmesi için sağlığın temelini oluşturan yeterli ve dengeli beslenme önemlidir.

Nasıl Beslenmeliyiz ?

Bilimsel öğütlerden çok, reklamlara ve çevrenin etkisine göre yiyecek seçilmektedir. Bu yanlıştır. Yediğimiz besinleri satın alırken birçok faktörün etkisinde kalırız. Bireysel tercihlerimiz, dükkânlarda, marketlerde, lokantalarda, büfelerde gördüklerimiz, reklamlar, ana babalarımızın, dostlarımızın, komşularımızın yiyecek konusundaki tercihleri; bütün bunlar bizi etkiler. Oysa çevremizde bizi etkileyen pek çok kişi ve kurum sağlıklı beslenmenin ne olduğunu bile bilmemektedir. İşte bu nedenden dolayı yiyecek seçerken başkalarını taklit etmek, insanı yanlış yollara götürmektedir.

Protein Nedir? Protein'in Faydaları

Biological value (BV) of proteins

Protein Nedir?

Protein içerisinde amino asit içeren vücudumuz ve vücudumuzda bulunan tüm hücrelerin düzgün işlemesi için gerekli olan büyük moleküllerdir. Vücudumuzda bulunan hücreler, dokular, organlar gibi tüm yapıtaşları protein olmadan var olamazlar. Kaslarda, ciltte, iskelet sisteminde ve vücudun diğer birçok bölgesinde önemli ölçüde protein bulunmaktadır. Protein, vücudun ağırlık olarak yaklaşık % 20’lik kısmını oluşturmaktadır. Bu anlamda vücudumuzda sudan sonra en çok bulunan bileşen proteindir.

Protein çeşitleri

Konsantre, Hidrolize ve İzole Piyasada bir çok whey protein tozu gıda takviyeleri olarak satışa sunulmakta. Bunlar aynı kaynaktan türetilmiş işlemlere tabii tutulmuş ürünlerdir. İşte Whey protein tozlarını birbirinden ayıran en önemli etkenlerden birisi budur. Konsantre Whey Proteini: % 70-80 oranında protein içerir, daha kısa bir işleme süresi gerektirmekle birlikte izolat forma oranla biraz daha fazla yağ ve laktoz (süt şekeri) içerir. Hidrolize Whey Proteini: Hidrolize whey proteini üretim aşamasında bir takım işlemler neticesinde daha küçük yapılara, peptitlere parçalanır. Peptitler proteinlere göre çok daha hızlı bir şekilde sindirim sisteminden dolaşım sistemine yani kana karışıp, kas hücrelerine ulaşmasını sağlıyor. İzole Whey Proteini: % 90 ve üzerinde protein içerir. İzole whey protein tozları üretim tesislerinde bir miktar daha işleme maruz kalırlar. Bu fazladan yapılan işlemler tozun içindeki protein oranının artmasına, doğal olarak şeker ve yağ oranının düşmesine neden olur.

Proteinin Faydaları

Hücreleri onarır ve yeniler.
Enfeksiyonlarla savaşan antikorları üretir.
Hücre içi ve hücre dışı sıvıların ozmotik dengede tutulmasını sağlar.
Beden fonksiyonlarıyla birlikte, sinir ve kas çalışmalarını koordine eden hormonlar ve enzimler için gereklidir.

Proteinlerin biyolojik değeri (BV)

Proteinin biyolojik değeri ne anlama gelir?


Amino asit kombinasyonlarından bahsederken “yüksek biyolojik değer” terimi sıkça kullanılır. Peki bu terim tam olarak ne anlama gelir? Biyolojik Değer (BD) proteinlerin kalitesini belirlemede ve etiketlemede en yaygın şekilde kullanılan yöntemdir.
Diğer ölçümlerden farklı olarak biyolojik değer, doğrudan insanlarda ölçülür. Boş mideye bir protein alınır.
Sonra azot dengesini (vücuttan çıkartılan miktara karşı vücutta kalan azot miktarı) belirlemek üzere ölçümler yapılır. Biyolojik Değer bir göstergedir ve sonuçlar, 100 değerine sahip olan yumurta proteininin BD’si ile kıyaslanarak gösterilir.
Örneğin, gerekli olan yumurta proteini miktarına karşı belirli bir proteinden çift sayılı bir azot dengesi elde etmek için bu protein miktarının iki katı gerekiyorsa, bu proteinin BD’si sadece 50’dir.Biyolojik değerin açıklanması,
Biyolojik değer ile ilgili yanlış kanılardan biri şudur: Yumurta proteinini belirten ‘100’ rakamı, yumurta proteininde bulunan amino asitlerin %100’ünün kullanıldığı anlamına gelmez. Bu sadece yumurta proteininin diğer proteinlerle kıyaslandığı yapay bir değerdir. Daha yüksek Biyolojik Değere sahip başka birçok protein ve özellikle protein kombinasyonları vardır. Biyolojik Değerler, yumurta proteini ile ilişkili olarak, bir yiyecek proteinin vücudun kullanabildiği bir protein haline etkili bir şekilde nasıl metabolize edilebileceğini gösterir. Bir diğer önemli nokta da şudur: Eğer bir yiyecek proteininde, gerekli kategorisinde yer alan dokuz proteinden biri eksikse, sahip olduğu Biyolojik Değer her zaman sıfır olur. Örneğin jelatin triptofan içermez. Bu nedenle vücut, diğer triptofan kaynakları bulunmadığı zaman jelatini proteine çeviremez.

Vucudunuzun Protein İsteği

Biological value (BV) of proteins
Minimum günlük önerilen protein miktarı: Dünya Sağlık Örgütünün önerisi, günlük olarak ideal kilodaki insan için kg. başına, 0.45 gr.

Maksimum günlük önerilen protein miktarı: US RDA’ nın önerisi günlük ideal ölçüye sahip insan için kg. başına, 0.80 gr.
İngiltere Sosyal Güvenlik ve Sağlık Departmanı’nın önerisi de hemen hemen aynıdır.

Eğer dayanıklılık antrenmanı yapıyorsanız, kg. başına tüketmeniz gereken protein miktarında 1-1.2 gr yükselme söz konusu olur.
Gerçi bu gibi ağırlık ve dayanıklılık çalışmaları için gerekli protein miktarı ile ilgili net bir öneri yoktur. Ek olarak, ideal vücut ölçülerinin üzerindeki insanlar için günlük protein gereksinim miktarı çoğalmaz. Çünkü amino asitler yağ hücrelerini desteklemek gereğinde değillerdir. Günlük alınması gereken enerjinin % 12 ila 20 sinin proteinlerden alınması gerekir.

Spor Ve Sağlıkta Beslenme Kriterleri

Biological value (BV) of proteins

SAĞLIKLI BİR YAŞAM DA BESLENME VE SPORUN ETKİSİ


Daha nitelikli ve sağlıklı bir yaşam ancak kişilerin daha iyi beslenme alışkanlıklarına sahip olması ve düzenli egzersizler yapmasıyla mümkündür. Fiziksel uygunluğu sağlamak için yarışma sporcusu olmak gerekmez. Bu nedenle kendimiz için uygun olan sporu seçerek onu düzenli bir şekilde sürdürebiliriz. Sporda artık yarışma amacının dışında, sağlığı koruma düşüncesi de yer almalı ve bu düşünceyle spor yapmalıdır. Hipokrat M.Ö 480 de sağlıklı yaşamın temel ilkesini şöyle açıklamıştır: Kişinin vücuduna karşı sorumlu olduğunu ve sağlam bir kafanın bir vücutta olacağını vurgulamıştır. Organizmayı zinde ve sağlıklı kılmak için spor yapma bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır. Fiziksel hareket ve egzersizlerin başlıca 2 amacı bulunmaktadır.
1) Sağlıkla ilgili : Spor yapmak bütün vücut fonksiyonlarının ahenk içinde çalışmasını amaçlar 2) Performansla ilgili: Profesyonel olarak yapılan sistemli egzersizler ise kasların daha hızlı,güçlü ve dengeli hareket etmesini dolayısıyla sporla ilgili yeteneklerin gelişmesini amaçlar
Düzenli egzersiz ve sağlıklı beslenmenin sağladığı yararlar ise şöyle özetlenebilir:

Kas gücünü, dayanıklılığını, esnekliği ve koordinasyonunu artırır.

Kardiovasküler uyumu sağlar.

Şişmanlık riskini azaltır.

Yetişkinlik ve yaşlılıkta oluşabilecek kemik bozuklukları ve kronik hastalıklara ( şeker,yüksek tansiyon,koroner kalp hastalıkları,bazı kanserler...vb.) yakalanma riskini azaltır.

Stresin azaltılmasına yardımcı olur. Tatlı gıdalar yadiğimizde artan seratonin (mutluluk hormonu) salgısı spor yapan kişilerde de artar.

Bazı hastalıkların iyileşmesine yardımcı olur.

Kişilerin kendilerine olan güvenini daha fazla, çevresiyle ve arkadaşlarıyla uyumunu daha iyi, ruhsal sağlıklarını daha dengeli ve düzenli hale getirir.


Sağlıklı Yaşam ve Beslenme İçin Uyulması Gereken Kurallar


Yiyecek ve içeceklerin besleyici değerleri yanı sıra sağlığa uygunluğu ve mevsiminde tüketilmesine özen gösyerilmeli,

Açlıktan ve fazla yemekten kaçınıp, yaşa,cinsiyete, yapılan aktiviteye ve içinde bulunduğumuz özel duruma (gebe, emzikli, çocuk, genç) uygun şekilde yeterli ve dengeli beslenmeliyiz.

Hareketsizlikten kaçınıp, her gün düzenli egzersiz yapmalıyız.. Böylece boyumuza uygun vücut ağırlığınızı yaşam boyu koruyabiliriz.

Öğün atlamamak, günde üç ana öğün ve mümkünse 1-2 ara öğün tüketmeliyiz. Günlük yağ tüketimimizi azaltarak, çok yağlı yiyecekleri yememeye özen göstermeliyiz.

Günlük saf şeker tüketimimizi azaltmaya çalışmalıyız. Hatta hiç tüketmemeliyiz.


Protein Alırken Nelere Dikkat Edilmeli

Renewal of energy resources Tabi ki protein seçiminde en önemli kriteriniz seçeceğiniz supplement markası olmalı Ve Olimp bu konuda oldukça donanımlı supplement markası olarak göze çarpıyor.Özellikle Türkiye’de distribütörü bulunan bir marka tercih etmeniz, satış öncesi ve sonrası işlemlerinizde güvenli bir muhatap bulmanızı sağlar. Sipariş verdiğiniz ürünlerin faturalı olması ve alışveriş yaptığınız yerin kurumsal bir marka olmasına özen göstermelisiniz.

PORSİYON BAŞINA DÜŞEN PROTEIN MİKTARI


Seçtiğiniz ürün çok popüler olabilir ama bunu önemsemeyin. Sizin için önemli olan performansınıza en iyi etki edecek doğru ürünü bulmaktır. Konu protein takviyesi olduğunda en önemli ürün özelliği porsiyon başına protein miktarıdır. Genellikle 25-35 gr arasında olan ürün ölçeklerinde 20-30 gr arasında protein içeren ürünleri tercih edebilirsiniz.

TAT

YANLIŞ DUYMADINIZ Her ne kadar sporcular arasında “tadı önemli değil, gerçek sporcu tada değil etkiye bakar” gibi bir genel düşünce bulunsa da bu doğru değil. Haftada 8-10 kez tüketeceğiniz bir besinin tadı nasıl önemsiz olabilir? Evet, protein tozu seçerken birinci kriteriniz tad olmasın ancak benzer niteliklere sahip ürünler arasından tabi ki tadını sevdiğiniz aromayı seçin. İpucu: İlk kez deneyeceğiniz bir protein tozu alırken mümkün olduğunca küçük gramajlar seçin. Büyük kutulu ürünler servis başına fiyat bakımından avantajlı olsa da sizi sevmediğiniz bir ürünü haftalarca kullanmak zorunda bırakabilir.